Arbetet fortsätter

Idag har det varit en solig men ganska kylig lördag i Madrid med massor av folk på gatorna och affärerna. Jag och Ellinor tog på oss uppdraget att fråga folk på gatan om dom tänker mycket på miljön och ifall de gör något för att förbättra den.
Såhär svarade de:

Jessie, 25 år från Spanien.
- Jag försöker vänja mig att vara vegeterian men är ändå lite rädd för inte få i mig alla nyttiga ämnen som vitaminer, mineraler och framförallt järn. Jag vill vara vegeterian för djurens skull, för jag ser att djur har lika stora rättigheter som människor och de behandlas på ett oacceptabelt sätt.
Gällande miljön försöker jag källsortera så mycket som möjligt och slänga allt mitt skräp i papperskorgar. Vi får även lära oss om källsortering etc. på universitetet.

Marta & Roberta, 17 år från Italien.
- Vi försöker väl tänka litegrann på miljön och jag tar alltid min cykel var jag än ska. Vi åker mycket kommunalt som buss och metro också. Vi har börjat tänka mycket mer på miljön nu på senare tid, framförallt det här senaste året och vi pratar mycket om det i skolan där vi får lära oss mycket om hur vi kan påverka miljön.

Maruritz & Diego från Canada
- Nej vi tänker inte alls speciellt mycket på miljön. Självklart bryr vi oss och oroar oss en del för framtiden men allt handlar bara om lathet. I och för sig tar jag oftast cykeln men det är mest för motionens skull och inte för miljöns. Också återvinner vi såklart, det är ett måste. Miljöhysterin har blivit mycket större på senare tiden i Canada, som på de flesta ställen i världen.


Sammanfattningsvis verkade folk vara ganska intresserade av miljön och det verkade lägga ner en del arbete vid skolor/universitet för att nå ut med kunskap och information. Detta tycker vi är 100% toppen.

B.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0