Bil vs. Kollektivt

Kollektivtrafiken höjer priserna. I atmosfären höjs CO2 halten och miljön hotas. 
Istället borde vi alltså höja bensin priserna. Det verkar väll mera logiskt ?
Innan jag åkte till Madrid i September var kostnaden för resan mellan Eslöv-Lund 15 SEK, barn (upp till 19 år) 28 kr för vuxna. Nu är priset 20 kr för barn och 33 kr för vuxna. Det blir alltså en hel del mer för de som behöver åka mycket. Tex. för oss som bor i Eslöv, eller ännu värre, Hörby där Linda bor. Vill man då som Linda dansa house eller kanske streetfunk någon gång i veckan, då blir de som sagt en hel del mer pengar att lägga ut också!

Men trots det så tjänar vi fortfarande mycket på att åka kollektivt istället för att ta bilen. Inte bara ur ekonomiskt perspektiv utan även ur tidsperspektiv. Jag tar resan Eslöv-Lund som exempel. Denna resan tar 1o-13 minuter för mig (beroende på om jag åker öresund- eller pågatåg). Det är då ingen trafik som hindrar framfarten och jag slipper leta parkerings plats, jag slipper även betala för en.
Ur miljöperspektiv är det såklart också stor skillnad bara de att vi får plats så många fler i bussen och på tåget..

Standarden på tågen fungerar hur bra som helst. För visst klarar man sig i ca 10 minuter utan rumpvärme.  Jag kan utan problem sitta 3 h på tåget utan att det blir obekvämt, (Eslöv-Kalmar tex.). Man kan sitta och läsa, dricka kaffe och/eller bara ta de lungt.
De som väljer att ta bilen trots allt bör i alla fall tänka på att ekonomi köra. Dvs. lägga av med en gas och broms glad körning och istället börja växla upp snabbare och motorbromsa mer. Resultatet blir en mer mjuk och bekväm körning och man kan även sänka bränsleförbrukningen med ca 10 %, Bra va!!

Miljöbil är också ett hett tips, mycket mindre utsläpp och bensinkostnad. Och även förmåner som fri parkering i vissa komuner och en lägre vägskatt.


image35

De fyra översta är tåg, den understa är bensindriven bil. Här ser ni vad jag valde och skilnaderna i tid och pris och även ur miljö synpunkt där tåget drar 0,02 kg CO2/ personkm och bilen 0,13 kg CO2/personkm.
 vid bilens resetid och kostnad betyder* att parkering tillkommer

E.

English summey:
The public transport prices has increased, at least in Sweden. While the CO2 increase in our atmosphere and threaten our inviornment. I say: Increase the gas prices instead and keep the public transport prices low.
In spite of this, it's still much more cheap to go with the public transport than to take the car. Out of many perspective, such as time. You don't have to worry about the trafic, and you don't have to look for a parking place nor pay for one.
It's much better in enviornment perspektive aswell ofcourse, only the fact that we can fit much more people in a bus or a train.
The standard is good, and while your'e going you can take time to relax. You don't have to focus on the driving!
They whom despites this choose to take the car ought to drive economic that is to change draft faster and motorbreak. The result is a more soft and comfortable driving and you can also low your fuel consumption with about 10 %. Good right!?
Hybrid cars is a hot tip too. Much lower emission and gas costs. Also benefits like free parking in some municipalities and a lower road tax.


The picture: The four on top is train, and below a gas powerd car. Here you can see what I choosed and the diffrences in time and prieces and even in an enviornment perspective where the train takes 0,02 kg CO2 /personkm and the car 0,13 CO2 /personkm.
At the cars traveling time and cost, means * that parking resides


Español:
Los precios del transporte público han aumentado,al menos en Suecia. Mientras el CO2 aumenta en nuestra atmosfera y amenaza nuestro medio ambiente. Yo propongo: aumenta el precio de la gasolina y baja el precio del transporte público.
A pesar de esto, todavia es mucho más barato ir en  transporte público que coger el coche. Por muchas cosas además del tiempo. No tienes que preocuparte del trafico y no tienes que buscar un lugar para aparcar ni pagar por uno.
Es mucho mejor desde la perspectiva del medio ambiente, y además cabe mucha más gente en el autobús o en el tren.
La medida es buena y mientras viajas puedes relajarte. No tienes que concentrarte en la conducción.
Los que a pesar de esto eligen el coche deben conducir de una forma economica. Es decir, cambiar más rapido y  frenar del motor. El resultado es una conducción más suave y cómoda y tambíen puedes bajar tu consumo de combustible aproximadamente 10 %
¡bueno verdad!


La imagen: Las cuatro lineas superiores son en tren y la ultima un coche de gasolina. Aqui puedes ver que elegí las diferencias en tiempo y precio y tambien la perspectiva del medio ambiente. El tren consume 0,02 kg CO2 /por persona/km y el coche 0,13 kg CO2 /por persona/km.
En el viaje en coche,*significa que debe añadirse el parking.



Kommentarer
Postat av: eddi

och jag har hört att priserna kommer att stiga i sommar igen, med typ 2 kr eller något, plus att T+ är borta.. Stackars Linda som måste daaansa, dåligt för miljön

2008-04-13 @ 21:17:53
Postat av: E.

Nej då, om hon fortsätter att åka kollektivt så är de bra! Men stiger priserna ännu mer så kanske linda kan börja cykla istället, hon är en hurtbulle Linda :)

2008-04-13 @ 21:29:22
Postat av: Anonym

Höjda bensinpriser medför att fler inte har råd att åka bil - vad ska då de som måste åka bil men inte har råd att göra det göra?
Att tycka att man ska höja bensinpriserna är det främsta tecknet på att man inte är insatt i situationen och bara spottar ur sig snabba och till synes smarta lösningar..

2008-04-15 @ 04:37:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0