Mer Geografi i skolorna!

Det kan hände att jag talar för mig själv och för min skola i Göteborg när jag säger att det var allt för lite geografi-undervisning under högstadietiden. Från årskurs 7 till 9 läste vi alla samhällsämnen, sämhällskunskap, religion, historia och geografi i ett samlat block. Ett system som både har för- och nackdelar.

Fördelarna är att ämnena ofta går in i varandra och mycket av det man lär sig tillför mycket och gynnar ens kunskap i de resterande delarna av blocket. Däremot så tycker jag att just ämnet geografi fick lida av detta blocksystem då det nästan glömdes bort och ersattes av de andra ämnena. Under de tre åren på högstadiet läste jag endast geografi under höstterminen i sjuan, vilket är alldeles för lite enligt mig.

Det var alltså inte för än jag nu i årskurs två på gymnasiet verkligen kom i kontakt med ämnet geografi som jag började att fatta intresse för de stora och viktiga miljöfrågorna och hur världen i allmänhet fungerar.
Självklart har man alltid varit medveten om miljön och hur vi människor är en fara för den, men det är svårt att fördjupa sig mer om man inte har någon större kunskap och bakgrundfakta.
Geografi är ett otroligt viktigt ämne och jag anser därför att större vikt borde läggas på det under högstadiet, och även under låg- och mellanstadiet. För ju mer vi kan om ämnet Geografi, desto större kraft och vilja får vi att hjälpa till och förändra.
Så mer Geografi-undervisning i skolorna!

/H.


Kommentarer
Postat av: Lotta

mer geografi, mer miljölära samt privatekonomi är några av de ämnen skolan borde ha mer av. Bra blogg! Lotta

2008-04-24 @ 10:01:40
Postat av: Ella

jag håller med !!
ps. Hund

2008-04-28 @ 20:51:27
Postat av: Lotta C/Glommen

Väldigt bra synpunkter tycker vi här i Götet!
/Lotta C

2008-04-28 @ 20:53:57
Postat av: geografiläraren

hej på er!

snyggt!! grattis till en mycket bra blogg. jag kan inte annat än att hålla med. geografi behövs verkligen i skolan. den stora frågan kanske är vad som ska ingå i ämnet geografi. ni vet ju att jag anser att klimat och miljö är en viktig del.

2008-05-06 @ 18:03:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0