Ät mindre kött!

Det är få som vet om att köttindustrin också bidrar till den försämrade miljön, i olika aspekter.
Den långa och dyra transporten är en faktor och djurens avföring (som består av metangaser) är en annan.
Här nedanför finns häpnandsveckande statistik, som allt för få människor vet om.
Så läs igenom detta och fundera på om det verkligen är värt att äta så mycket kött som de flesta av oss gör.
Denna veckan ska i alla fall jag och mina vänner i projektet Grönt är Skönt skära ner på vår dagliga köttkonsumtion. Två av oss är redan vegeterianer och ni kan fram mot helgen vänta er några läckra vegetariska reccept från dem.
Så skär ner på köttet! Grönt är skönt!


/H.


EN HÅLLBAR UTVECKLING?


8 %
av det vatten som används av människan går till köttindustrin

18 %
av de globala växthusgaserna kommer från köttindustrin

26 %
av jordens isfria landområden upptas av köttindustrin

30 %
av de landområden som en gång var vildmark upptas numera av köttindustrin

33 %
av all odlingsmark producerar bete till djur inom köttindustrin

37 %
av all  användning av bekämpningsmedel sker inom köttindustrin

50 %
av all användning av antibiotika sker inom köttindustrin

70 %
av all jordbruksmark upptas av köttindustrin

70 %
av all skogsskövlad mark upptas av köttindustrin



image17

Statistisk källa: UN Food and Acriculture Organzation, Hämtat från klimathotet.net's hemsida
Bild tagen från vitaminsidan.se



Kommentarer
Postat av: Anonym

Oj, allt dett hade jag ingen aning om. nu har jag bestämt mig.

2008-04-10 @ 18:40:21
Postat av: MiniJossan

jag har faktiskt börjat äta mer vegetariskt:o) en god linssoppa mättar jättebra!

2008-04-10 @ 21:00:34
URL: http://minijossan.blogg.se
Postat av: Andreas Sebastian Diaz Andersson den tredje

dom där grönsakerna ser allt för mumsiga ut!

Peace

2008-04-11 @ 10:30:34
Postat av: lotta

..oj! Bra med konkret fakta! Den här helgen blir grön!

2008-04-11 @ 10:35:33
Postat av: Ludde

Jag gillar inte grönsaker...men ska försöka i alla fall, har faktiskt börjat äta mera grönsaker nu, keep up the good work!

2008-04-11 @ 17:51:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0