PANTA MERA

Visste ni att Sverige är det bästa landet i världen på att panta burkar?
Över 1 miljard pantbelagda aluminiumburkar säljs i Sverige  varje år och av dessa återvinns ca 85%.
Sveriges höga återvinning bidrar oerhört mycket till vår miljö då den höga energin som krävs för att tillverka nya burkar minskar.

Att vi är bäst i världen är kanon, men som alltid går det att sträva ännu högre. 85% kan bli 100%.
En smart lösning tror jag hade varit att införskaffa flera pantautomater, då det för många folk tar emot att släpa med sig burkarna till affären. Varför inte placera dom som bankomater längst med vägarna också.
Det tror jag hade fått flera att panta burkar. Eller vad tror ni?

H.


Att returpack har lyckats så bra med sina reklamfilmer tror jag faktiskt också har bidragit mer än vad man tror  till den högra siffra här i Sverige. För visst är de bra?



fakta från returpack.se

Kommentarer
Postat av: MiniJossan

jag tycker alltid det känns så konstigt att slänga en pantburk i den vanliga papperskorgen. Nästan pantat:o)

2008-04-14 @ 19:38:27
URL: http://minijossan.blogg.se
Postat av: Simon

Att man får pengar för att panta burkar hjälper nog en hel del.

Det är inte ovanligt att man ser dom som har det "lite sämre ställt" springa runt och leta burkar!

Ursäkta formuleringen men jag försöker vara diplomatisk

2008-04-14 @ 20:20:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0